Reklamacje w przewozie i spedycji

Kontakt/Zgłoszenia:
Anna Milewska – Kierownik projektu
tel. 604 152 181, fax: 22 651 80 75
e-mail: anna.milewska@certge.pl

PROGRAM
17 GRUDNIA 2014 r. WARSZAWA
Wprowadzenie
1) Umowa (przewozu i spedycji) jako podstawa reklamacji
2) Jak zabezpieczać się przed reklamacjami na etapie zawierania umowy
3) Jakich błędów unikać przy konstruowaniu umowy
4) Tryby i formy zawierania umów a procedury reklamacyjne
5) Konsument w procesie reklamacyjnym – uprzywilejowana strona umowy; klauzule niedozwolone
6) Źródła prawa a procedury reklamacyjne, wyszukiwanie przepisów prawnych związanych z procesem reklamacyjnym, prawidłowe czytanie aktów prawnych
7) Regulaminy przewoźników i spedytorów a procedury reklamacyjne
8) Orzecznictwo – rozstrzyganie sporów związanych z reklamacjami
9) Reklamacje międzynarodowe
1. Reklamacje w przewozie
a) Charakterystyka umowy przewozu, prawa i obowiązki stron umowy
b) Istotne elementy umowy przewozu – przedmiot, trasa, wynagrodzenie, termin
c) Forma zawarcia umowy i jej wpływ na proces reklamacyjny
d) Rola listu przewozowego w reklamacji (jakie informacje powinien zawierać list przewozowy, ile listów przewozowych należy wystawić)
e) Strony umowy przewozu w procesie reklamacyjnym
f) Stan przesyłki, badanie przesyłki i jego wpływ na odpowiedzialność przewoźnika, domniemania
g) Odmowa przewozu
h) Załadunek – możliwe ryzyka, prawa i obowiązki stron, zasady odpowiedzialności
i) Brak możliwości doręczenia przesyłki
j) Wydanie przesyłki
k) Likwidacja przesyłki – uprawnienia przewoźnika
l) Oddanie przesyłki do przewozu innemu przewoźnikowi – możliwe warianty odpowiedzialności, wpływ na proces reklamacyjny
m) Zastaw na przesyłce – jak skutecznie zabezpieczyć roszczenia przewoźnika
n) Przedawnienie roszczeń
o) Reklamacja:
– utrata, ubytek, uszkodzenie
– opóźnienie, zwłoka
– wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika
– procedura reklamacyjna “krok po kroku”
– osoby upoważnione do składania reklamacji
– dokumentowanie procesu reklamacyjnego, sposób przygotowywania dokumentów
– terminy w procesie reklamacyjnym
– błędy w procesie reklamacyjnym
– wezwanie do zapłaty
– odszkodowanie
2. Reklamacje w spedycji
a) Umowa spedycji a umowa przewozu – różnice między umowami, najczęściej popełniane błędy przy zawieraniu umowy spedycji, charakterystyka umowy spedycji
b) Prawa i obowiązki stron umowy spedycji
c) Spedytor przewoźnikiem – na co należy zwrócić uwagę, zasady odpowiedzialności
d) Odpowiedzialność spedytora a odpowiedzialność przewoźnika – prezentacja różnic
e) Warunki wyłączenie odpowiedzialności spedytora
f) Zastaw na przesyłce – jak skutecznie zabezpieczyć roszczenia spedytora
g) Reklamacja:
– utrata, ubytek, uszkodzenie
– opóźnienie, zwłoka
– wyłączenie odpowiedzialności spedytora
– osoby upoważnione do składania reklamacji
– dokumentowanie procesu reklamacyjnego
– procedura reklamacyjna “krok po kroku”
– terminy w procesie reklamacyjnym
– odszkodowanie – wysokość odszkodowania i zasady jego ustalania
3. Reklamacje międzynarodowe (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów – CMR)
a) Konwencji a przepisy krajowe
b) Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów – na co zwrócić szczególną uwagę, jakich błędów unikać
c) Zasady odpowiedzialności przewoźnika, wyłącznie odpowiedzialności przewoźnika, odszkodowanie i jego górne granice, rozszerzenie odpowiedzialności przewoźnika
d) Nieważność postanowień umownych sprzecznych z Konwencją
e) Reklamacje:
– dokumentowanie procesu reklamacyjnego
– procedura reklamacyjna “krok po kroku”
– terminy w procesie reklamacyjnym
4. Incoterms 2010
a) Umowa a Incoterms – co ma pierwszeństwo, praktyczne zastosowanie Incoterms
b) Terminologia związana z Incoterms – na co zwracać uwagę, jakich błędów się wystrzegać
c) Charakterystyka wybranych reguł Incoterms
– reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
– reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego
5. Ubezpieczenie ładunku (CARGO, OC)
a) Różnice w ubezpieczeniach – jak najlepiej ubezpieczyć ładunek
b) Warianty ubezpieczeń – na co należy zwracać szczególną uwagę
c) Wyłączenie / ograniczenie odpowiedzialności ubezpieczyciela
6. Studium przypadków

Rozkład zajęć:
9.00 Rozpoczęcie szkolenia
10.30 przerwa na kawę
12.30 – 13.30 Obiad
15.30 przerwa na kawę
17.00 Zakończenie szkolenia

PROWADZĄCY

Łukasz Świderek
przewód doktorski w Zakładzie Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego; wykładowca na uczelniach wyższych; akredytowany wykładowca na Kursie dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa (Kurs Ministerstwa Skarbu Państwa); od wielu lat prowadzi wysoko oceniane warsztaty szkoleniowe (zrealizowanych ponad 1120 godzin dydaktycznych); – prawnik; ponad 10-letnia praktyka w obsłudze prawnej klientów korporacyjnych i procesów inwestycyjnych – specjalizacja w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego (w tym prawa spółek i kontraktów), prawa upadłościowego i naprawczego; ekspert kilku renomowanych kancelarii prawnych (adwokackich i radcowskich); – prelegent na międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konferencjach naukowych; autor licznych publikacji naukowych (artykuły, książki) m.in. : Książki: “Spółki handlowe w pytaniach i odpowiedziach”, wyd. I i II , “Umowy handlowe w pytaniach i odpowiedziach”, wyd. I i II (m.in. rozdziały dotyczące: sprzedaży, reklamacji), “Instytucje prawa handlowego w projekcie kodeksu cywilnego” – “Prokura”, Przegląd Prawa i Administracji LXXXIV.

Do uczestnictwa zapraszamy:
– Logistyków, osób zlecających usługi transportowe
– Podmioty korzystające z usług spedytora i przewoźnika
– Spedytorów, przewoźników, firm transportowych

Cele szkolenia:
– Prezentacja warsztatu konstruowania i sprawdzania umów gospodarczych
– Przedstawienie zagadnień programowych na podstawie licznych przykładów
– Uczulenie na możliwe błędy prawne, identyfikacja stosowanych w praktyce “trików” prawnych
– Prezentacja narzędzi prawnych niezbędnych do prawidłowego konstruowania umów
– Analiza sprawdzonych sposobów zabezpieczania umów
– Wskazanie sposobów na wychodzenie z “trudnych” sytuacji
– Nowe regulacje prawne w praktyce (2013r. i 2014r.)

Metodologia:
– interaktywny wykład / warsztat połączony z prezentacją PP, analiza niezliczonych przykładów, dyskusja,
– uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe i certyfikaty uczestnictwa,

WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa w szkoleniu:
do dnia 3 grudnia 2014 – 995 PLN + 23% VAT Oszczędzasz 200 PLN
od dnia 4 grudnia 2014 – 1195 PLN + 23% VAT

W cenę szkolenia wliczone są:
– Uczestnictwo w szkoleniu
– Wyżywienie podczas szkolenia
– Materiały szkoleniowe

Warunkiem uczestnictwa jest dokonanie wpłaty przed szkoleniem (w ciągu 14 dni od zgłoszenia) na konto:
Nordea Bank Polska S.A. Nr R-ku: 08 1440 1387 0000 0000 1495 2551
W przypadku odwołania zgłoszenia później niż 30 dni przed rozpoczęciem kursu pobieramy opłatę manipulacyjną w wysokości 500 PLN. W przypadku odwołania zgłoszenia w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem kursu wpłata na poczet uczestnictwa nie podlega zwrotowi. Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w kursie spowoduje obciążenie pełnymi kosztami uczestnictwa. Odwołanie zgłoszenia w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem kursu nie zwalnia uczestnika z obowiązku zapłaty za kurs. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania kursu z przyczyn niezależnych oraz dokonywania zmian w programie.

Zapisz się do newslettera CGE
i bądź na bieżąco z nowościami
i ofertami specjalnymi.

NEWSLETTER