WARSZTATY
14-15 PAŹDZIERNIKA 2014 r., WARSZAWA
Kontakt/Zgłoszenia:
Anna Milewska – Kierownik projektu
tel. 604 152 181, fax: 22 651 80 75
e-mail: anna.milewska@certge.pl
PROGRAM
1. Definicja i klasyfikacja instrumentów finansowych
a. Instrumenty bazowe
b. Instrumenty pochodne
2. Identyfikacja i klasyfikacja instrumentów finansowych dla potrzeb rachunkowości
a. Pojęcie instrumentu finansowego
– Aktywa finansowe
– Zobowiązania finansowe
b. Grupy zakwalifikowania instrumentów finansowych
– Instrumenty finansowe przeznaczone do obrotu (aktywa finansowe i zobowiązania finansowe wyceniane w wartości godziwej przez wynik finansowy)
– Instrumenty finansowe utrzymywane do terminu wymagalności (inwestycje utrzymywane do terminu wymagalności)
– Pożyczki i należności własne (pożyczki i należności)
– Instrumenty finansowe dostępne do sprzedaży
3. Pierwsza identyfikacja instrumentów finansowych
a. Początkowa wycena instrumentów finansowych
b. Koszty związane z nabyciem instrumentów finansowych lub ich emisją
c. Wycena instrumentów finansowych w transakcja odbiegających od transakcji zawartych w warunkach aktywnego rynku
d. Ujęcie w księgach rachunkowych
e. Dokumentacja
4. Ujęcie instrumentów finansowych na dzień bilansowy
a. Wycena
– Wartość godziwa
– Skorygowana cena nabycia/zamortyzowany koszt
b. Przekwalifikowanie instrumentów finansowych
c. Utrata wartości instrumentów finansowych
5. Rachunkowość zabezpieczeń
a. Wprowadzenie – zasady rachunkowości zabezpieczeń
b. Rodzaje ryzyka a forma ich zabezpieczania
– Zabezpieczenie przepływów pieniężnych
– Zabezpieczenie wartości godziwej
– Zabezpieczenia wartości godziwej portfela przed ryzykiem stopy procentowej
c. Efektywność zabezpieczeń
d. Ujęcie w księgach rachunkowych
6. Prezentacja instrumentów finansowych w księgach rachunkowych
Rozkład zajęć:
9.30 Rozpoczęcie I dnia szkolenia
9:00 Rozpoczęcie II dnia szkolenia
10.30 przerwa na kawę
12.30 – 13.30 Obiad
15.30 przerwa na kawę
17.00 Zakończenie I dnia szkolenia
16:00 Zakończenie II dnia szkolenia
PROWADZĄCY
Dr Małgorzata Kucharczyk
jest pracownikiem naukowo – dydaktycznym Katedry Rachunkowości Akademii Leona Koźmińskiego od 1999 roku. W latach 1999 – 2009 pracowała w Katedrze Rachunkowości jako asystent. Od roku 2009 zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedra Rachunkowości w Akademii Leona Koźmińskiego. Stopień doktora w zakresie nauk ekonomicznych uzyskała w Akademii Leona Koźmińskiego. W wyniku prowadzonych prac badawczych opracowała projekt modelu rachunkowości rodzinnych gospodarstw rolnych, który przedstawiony został w pracy doktorskiej “Model rachunkowości rodzinnych gospodarstw rolnych”, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Mieczysława Dobii. Brała udział w dwóch projektach badawczych – “Wykorzystanie wartości godziwej w sprawozdawczości spółek” oraz “Model rachunkowości rodzinnych gospodarstw rolnych”. Dr Małgorzaty Kucharczyk pracuje nad zagadnieniami dotyczącymi systemu rachunkowości finansowej dostosowanego do specyfiki polskich małych i średnich przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw o charakterze rodzinnym. Dr Małgorzata Kucharczyk jest autorką kilku prac naukowych z tego zakresu. Dr Małgorzata Kucharczyk jest autorem kilku rozdziałów monografii w zakresie rachunkowości, między innymi w: CIEŚLAK I., KUCHARCZYK M. (2012), “Labour costs and economic development in Poland in years 2000-2008” w: “Building New Business Models For Success Through Competitiveness and Responsibility”, ed. Demetris Vrontis, Yaakov Weber, Rudi Kaufmann, Shlomo Tarba, Glion-Montreux, EUROMED COMMUNICATIONS LTD; KUCHARCZYK M., CIEŚLAK I. (2011), “The measurement of the periodic economic income in the family farms – organising, reporting and testing” w: “Performance Management: Where to Look for Competitive Advantage?”, Kral B., Praga, Department of Management Accounting, University of Economic, Prague, KUCHARCZYK M., CIEŚLAK I. (2010), “The Role of Farmes’ Work Input Measurement in Functioning of the Equitable Agriculture” w: “Business Development Across Countries and Cultures”, Vrontis D., Weber Y., Ruediger Kaufman H., Tarba. Dr Małgorzata Kucharczyk jest wykładowcą z zakresu rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej, rachunkowości zarządczej, rachunkowości komputerowej, rachunkowości grup kapitałowych oraz rachunkowości instrumentów finansowych. Dr Małgorzata Kucharczyk prowadzi zajęcia na studiach dyplomowych oraz podyplomowych obejmujących zarówno tematykę rachunkowości finansowej (stopień podstawowy oraz rozszerzony, wraz z zagadnieniami specjalistycznymi z zakresu grup kapitałowych oraz instrumentów finansowych), jak też rachunkowości zarządczej. Jest współprowadzącym i współtworzącym zajęcia objęte akredytacją ACCA w Akademii Leona Koźmińskiego.
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników spotkania z problematyką rachunkowości instrumentów finansowych, w tym rachunkowości instrumentów zabezpieczających. Szkolenie dotyczy zagadnień ujęcia, wyceny oraz prezentacji instrumentów finansowych, w tym także instrumentów pochodnych, w sprawozdawczości finansowej. Zagadnienia omawiane będą w oparciu o krajowe rozwiązania prawne oraz Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej/Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.
Celem warsztatów jest zapoznanie Słuchaczy z pojęciem instrumenty finansowego, tak aby zrozumiał naturę oraz konstrukcję instrumentu finansowego; skutki ekonomiczne nabycia oraz emisji instrumentów finansowych oraz możliwe sposoby wykorzystania instrumentów finansowych w pozyskiwaniu źródeł finansowania, inwestowania lub zabezpieczania się przed ryzykami (rachunkowość zabezpieczeń).
Trzon główny szkolenia stanowi problematyka poprawnej klasyfikacji instrumentów finansowych przy ich pierwszej identyfikacji, wycena instrumentów finansowych w momencie wprowadzania ich do ksiąg rachunkowych oraz w kolejnych momentach sprawozdawczych oraz prezentacja instrumentów finansowych w sprawozdaniach finansowych ogólnego przeznaczenia.
Celem warsztatów jest również zapoznanie Słuchaczy z problematyką stosowania instrumentów finansowych jako instrumentów zabezpieczających przed różnymi ryzykami. Jakie instrumenty mogą być wykorzystane jako instrumenty zabezpieczające, w jaki sposób są one wyceniane oraz prezentowane w sprawozdaniach finansowych to pytania, na które odpowiedź zostanie przedstawiona w trakcie warsztatów. Słuchacze po zakończeniu warsztatów powinni poznać uniwersalne rozwiązania z zakresu rachunkowości instrumentów finansowych, w tym rachunkowości zabezpieczeń.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa w szkoleniu:
do dnia 30 września 2014 – 1495 PLN + 23% VAT Oszczędzasz 300 PLN
od dnia 1 października 2014 – 1795 PLN + 23% VAT
W cenę szkolenia wliczone są:
– Uczestnictwo w szkoleniu
– Wyżywienie podczas szkolenia
– Materiały szkoleniowe
Warunkiem uczestnictwa jest dokonanie wpłaty przed szkoleniem (w ciągu 14 dni od zgłoszenia) na konto:
Nordea Bank Polska S.A. Nr R-ku: 08 1440 1387 0000 0000 1495 2551
W przypadku odwołania zgłoszenia później niż 30 dni przed rozpoczęciem kursu pobieramy opłatę manipulacyjną w wysokości 500 PLN. W przypadku odwołania zgłoszenia w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem kursu wpłata na poczet uczestnictwa nie podlega zwrotowi. Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w kursie spowoduje obciążenie pełnymi kosztami uczestnictwa. Odwołanie zgłoszenia w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem kursu nie zwalnia uczestnika z obowiązku zapłaty za kurs. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania kursu z przyczyn niezależnych oraz dokonywania zmian w programie.